Jíme, abychom žili, tvořili a ne živořili.
Luštěniny - obrázek

Luštěniny - obrázek

 Mají hodně buničiny, hrubé vlákniny. Toho se využívá pro redukční dietu.

Jsou nadýmavé, kvůli velkému obsahu některých cukrů (chemická skupiny řetězců), které jsou pro tělo nestravitelné. Jejich snadnější stravitelnost dosáhneme, když je namáčíme před vařením, obsah se výrazně sníží, neboť nadýmavé látky se rozpouštějí ve vodě. Nadýmavost se sníží i naklíčením. Současně při klíčení vzniká vitamín C, který má vliv proti kurdějím.. aj. a který luštěninám chybí. Pro velký obsah lysinu, který chybí mnoha obilovinám, jsou v denní stravě vhodným doplňkem. Nelze tedy jíst luštěniny místo obilovin, nýbrž to i to.

Luštěniny mají 25% rostlinných bílkovin (to je nejvíce ze všech možných zdrojů rostlinné stravy), ale neobsahují potřebné aminokyseliny a proto je musíme doplnit mléčnými aj. výrobky. Na rozdíl od obilovin však obsahují o mnoho více bílkovin, mezi jinými a i takovou, která brzdí činnost trávicích enzymů. Ta se rozkládá při dlouhotrvajícím varu.

Ruská národní tradice (z níž budou uváděny některé předpisy), a to rozvařovat luštěniny do úplného změknutí, je proto oprávněná a zdůvodňuje se tím, že stěny buněk jsou velmi hrubé a proto jsou jídla z nich pro mnohé lidi těžko stravitelná.

Česká kuchyně to řeší jinak, pamatujeme si ještě pasírování či protlačování sítem. Tím se buničité stěny z velké části oddělí, ale to je škoda. Tím ztratíme současně s buničinou také jiné cenné látky, které tak přijdou nazmar.

Luštěniny neobsahují lepek a proto jsou vhodné pro bezlepkovou dietu.

Namáčíme je do vody bez solí, protože osolená voda zpomaluje bobtnání a měknutí bobů. Zásadně nesolíme, při úpravě vařením, protože slupka ztvrdne a je fakticky neprovařitelná. To je příčinou, proč u solených fazolí vnitřek zůstane tvrdý a můžeme je mít namočeny i celý den, předem.

Soda ničí vitamíny skupiny B. Používala se tradičně k urychlení změkčení, není opodstatněné.

Vodu po namáčení z fazolí nevyhazujeme, vaříme v ní dál i jiné potraviny, kromě bobů, například polévku, omáčku..

Teprve před dokončením tepelné úpravy až jsou luštěniny tak akorát měkké, osolíme je.

Zrychlení uvaření do 15 minut se dosáhne v tlakovém hrnci.

Při vaření obsahem protřásáme, nemícháme. Luštěniny mají být lehce potopeny a vařit se mírným varem. Vodu odcedíme na polévku jak výše zmíněno, luštěniny pomastíme a ihned posypeme např. sekanou cibuli.

Vhodné přílohy: kyselé zeleniny, kyselé okurky, kyselé mléko, sýry, celozrnné pečivo, rohlíky.

Do luštěnin přidáváme vždy saturejku, majoránku, nebo čubrici, tato koření jsou při trávení luštěnin velmi nápomocny tělu a menší zažívací potíže odstraní. Toto používali naši předci, a to nejen kvůli chuti a vůni.

Hlavně luštěniny Natural či ekologické anebo bio, což je vše více méně jedno a totéž; mají vysokou biologickou hodnotu, protože se s nimi zachází šetrně jak během pěstování, tak při sklízení a dalších manipulacích a skladování.

Luštěniny používáme vařené - přímo, nebo rozemleté na jídla a rozmixované na pomazánky, naklíčené syrové přímo k jídlu k další úpravě, obdobně jako nenaklíčené; ze suchých fazolí se mele luštěninová mouka. Přidává se k obohacení některých pokrmů, vyrábí se z ní jídla, placky aj.

Obsahují 50% škrobu, proto jsou vydatné a zdravé. Mají vysokou energetickou hodnotu. Také dost vitamínů B 1, B 2, PP, A. Z minerálií jsou to hlavně K draslík, Mg hořčík, Ca vápník, Fe železo, P fosfor, Zn zinek. Luštěniny obsahují více Ca než mléko! Ze stopových prvků např. Mo molybden, Cu měď, Co kobalt, Mn mangan a Ni nikl.
27.04.2008 05:22:28
porady
Ve zdravém těle zdravý duch a radost.
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one