Jíme, abychom žili, tvořili a ne živořili.
Hodnoty - obrázek

Hodnoty - obrázek

619. vystupuje z černoty

Jídla z krup - kaše /rozumíme ječmen, pokud není uvedeno jinak/ jsou nejen zdrojem cukrů, ale pokrývají značnou část potřeby bílkovin člověka. Bílkoviny jednotlivých druhů krup jsou rovnocenné. Ale pohanková, ovesná a rýžová kaše uvařená ve vodě je hodnotnější než krupicová, pšeničná a nebo z perličkových krup.

Hodnota jedné porce

Název

Bílkoviny %

Cukry %

Tuky %

Energetická hodnota kJ

Pšeničná kaše s mlékem

13,8

62,3

20,6

2101,7

Ovesná mazlavá s tukem

11,1

59,6

15,9

1825,4

 

Bílkoviny v obilninách jsou však neplnohodnotné, protože obsahují málo pro člověka nepostradatelných bílkovin, jejich hodnotu zvýšíme v kombinaci s jinými surovinami. Je důležitý optimální poměr mléka a potraviny. Například u pohankových krup : mléku = 60 g : 230 g. Jinak dojde ke snížení hodnoty bílkovin až třeba o 25% (při 72 g mléka a 200 g). Jídla z krup, zejména pohankových a ovesných jsou cenným zdrojem vitamínu B komplexu. Když kroupy vaříme v mléku, hodnota bílkovin se několikanásobně snižuje, protože nejhodnotnější aminokyseliny bílkovin se vážou s mléčným cukrem a jsou tak pro organizmus nevyužitelné. Proto sypké kaše vaříme s vodou a poté můžeme podávat s mlékem, mazlavé tak, že už ke konci varu můžeme vařit s přidaným mlékem. Kaše s pasterizovaným mlékem jsou stravitelnější, než se sterilizovaným mlékem.

Sypké se podávají s máslem, cukrem nebo mlékem, nebo s opraženou cibulí. Ty připravíme tak, že obilovinu zbavíme propláchnutím horkou vodou zbytků škrobu, který ulpěl při vymílání zrn na jejich povrchu a činí je lepkavá.

Mazlavé nepropíráme tolik, uvaříme a jsou takto hotové k jídlu, lze přidat med. Nezbavujeme je škrobu proléváním horou vodou.

Racionální obiloviny Natural, celozrnné jsou nejvhodnější.

Objem zvětší až na trojnásobek při namáčení, vařením také zvětšují svůj objem. Proto potřebujeme dostatečné množství vody. Nejprve je vždy propláchneme studenou vodou, tím se odstraní zbytky prachu a škrobu a pak jsou po uvaření sypké. Tuto studenou nesolenou vodu k namáčení jen doplníme a v ní vaříme – živiny. Během varu ode dna dobře mícháme, aby se tam obilnina nepřipalovala. Předmáčení zkrátí dobu varu, nebo použijeme tlakový hrnec. Ale aroma a chuť není táž.

Nakličování způsobí znásobení zásobárny živin a energie, vzroste také obsah vitamínů probuzením zrna k životu. Roste obsah zásobních látek v semenu, protože působením enzymů se přeměňují na lehce stravitelné. Nejcennější jsou klíčky pšenice a vojtěšky, ale používá se i žito, ječmen, oves – ale i semena hořčice, řeřichy, ředkvičky! Můžeme (obiloviny) je použít dále celá, nebo u pšenice, žita a ječmene, či ovsa je běžnější používat jen klíčky.

Semena k naklíčení dobře přebereme, propláchneme vlažnou vodou 3 x, pak je na 2 h dáme bobtnat do studené vody. Opět je propereme a vlhká v ploché nádobě klíčíme – porcelánová, plastová mísa, tác.. Klíčící semena 3 x denně oplachujeme. První den nakličujeme v temnu, dále v nepřímém světle při pokojové teplotě a necháme růst podle požadavků až 5 dní.

Obilniny jsou rozličné, od jang po jin.

29.05.2009 05:54:14
porady
Ve zdravém těle zdravý duch a radost.
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one